Tässä kirjoituksessa kerron rannekanavaoireyhtymän oireista, syistä ja hoidoista sekä länsimaisesta että kiinalaisesta näkökulmasta. Lisäksi tuon esille vaivaan liittyvää hoitokokemustani.

Rannekanavaoireyhtymä oireilee peukalossa, etusormessa, keskisormessa ja nimettömässä näitä hermottavan keskihermon joutuessa puristuksiin. Oireilu voi alkaa vamman tai rasituksen seurauksena. Saman liikkeen toistaminen, tärinä, voiman käyttö ja ranteen taivutettuna olo työskennellessä altistaa vaivalle. Raskauden lopulla rannekanavaoireyhtymää ilmenee melko usein.

Vaiva on naisilla jonkin verran yleisempi kuin miehillä. Oireet ilmenevät etenkin öisin puutumisena. Myöhemmin peukalon puristusote voi heikentyä ja sormien toiminta kömpelöityä.

Länsimaisittain itsehoidoksi ohjataan ranteen lepo ja tarvittaessa lastoitus levon mahdollistamiseksi 3-4 viikon ajaksi. Elämäntapaohjeina kehotetaan vähäsuolaisen ruokavalion noudattamiseen, liikuntaan ja laihduttamiseen.

Mikäli itsehoito ei tuota toivottua tulosta voidaan hermoratatutkimuksella varmistetun diagnoosin jälkeen antaa kortisoniruiske ja vaikeissa tapauksissa turvautua leikkaukseen. Tässä linkki Terveyskirjaston artikkeliin.

Leikkauksessa avataan rannekanava ranteesta kohti kämmentä muutaman sentin matkalta, jolloin hermo saa lisää tilaa. Tässä kuva ranteen rakenteista, jossa keskihermo näkyy keltaisena.

Kiinalaisesta näkökulmasta tarkastellaan asiaa energeettisenä epätasapainona. Silloin mietitään viiden elementin näkökulmasta, missä on epätasapaino.

Ranteessa hermot kulkevat jännekanavan sisällä. Kiinalaisesta näkökulmasta jännekanavaan tulee liiallinen kuumuus rasituksen seurauksena. Kehon oma hoitoreaktio kuumuuteen on lähettää nestettä viilentämään kuumuutta. Runsaasta nesteestä syntyy turvotus ja hermo joutuu puristuksiin. Toisaalta jos tuota mekanismia ei olisi, hermo hankaisi kuiviltaan ranteen liikkuessa jännetupen kanssa yhteen ja aiheuttaisi mahdollisesti enemmän vauriota ja kipua.

Rasitus tuo esille elimistön epätasapainotilan. Liika rasitus on liikaa ja ennemmin tai myöhemmin keho oireilee. Taustalla on kuumuus ja kuivuus, joka tekee kitkaa. Klassinen akupunktiohoitaja liikuttaa Qitä kipualueella ja vahvistaa Veden energiaa. Vesi tasapainottaa tulta ja hoitaa kuivuutta.

Länsimaisittain rannekanavaoireyhtymän riskitekijöinä pidetään nivelreumaa, diabetesta, munuaissairauksia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tässä on erittäin mielenkiintoinen yhtymäkohta kiinalaisen lääketieteen näkemyksen kanssa. Kiinalaisittain nuo kaikki mainitut sairaudet ovat yhteydessä Veden ja siten Munuaisen energiaan. Kaikkia noita sairauksia hoidettaessa keskeisin asia on Munuaisen energian vahvistaminen.

Raskaus nähdään myös kiinalaisen teorian mukaan voimakkaasti naisen Munuaisenergiaa kuluttavana asiana.

Jo pelkkä Qin liikuttaminen voi lievittää oireita rannekanavaoireyhtymässä, mutta hyvään lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaan myös Munuaisenergian vahvistamista. Kokemukseni mukaan yleensä tarvitaan muutamia hoitokertoja.

Kiinalaisesta näkökulmasta itsehoito keskittyy etenkin Munuaisenergian tukemiseen. Munuaisen energiaa voimme säästää kohtuullisilla ja terveellisillä elintavoilla. Riittävä lepo ja palautuminen, kuten yöuni tukevat Munuaisen energiaa. Kohtuullinen liikunta vahvistaa ja liiallinen rasitus heikentää sitä.

Munuaisenergian maku on suolainen, sekä liiallinen että liian vähäinen suola heikentävät Munuaisen energiaa. Mustat ja tumman siniset ruuat, linssit ja pavut vahvistavat Munuaisen energiaa. Luuliemi on Munuaisen energiaa vahvistava.

Elimistöä kuumentavat elintavat asettavat lisävaatimuksia Munuaisenergialle. Munuaisen energian tehtävä on tasapainottaa Tulen energiaa. Mikäli elintapamme lisäävät voimakkaasti Tulta elimistössämme, on se samalla rasitus Munuaisen energialle. Tulta lisäävät tupakka, kahvi, alkoholi ja tuliset ruuat. Vuodenaika voi ulkoisena tekijänä lisätä kuumuutta elimistössä, näin voi tapahtua kesällä. Kesä liittyy ilmastoltaan kuumuuteen.

Sisäiset tekijät kuten tunteet ovat merkittävä osa tasapainoa. Tunteista etenkin viha lisää kuumuutta. Mielen tasapinotus tasapainottaa myös kehoa.