Tunnet ahdistuksen sekä kehon toiminnassa, että mielessä. Hengitys häiriintyy, sydämen lyöntitiheys kiihtyy, verisuonten läpimitta muuttuu aiheuttaen verenpaineen muutoksia ja pyörrytyksen tunnetta, kädet vapisevat ja hikoilevat. Mielen tasolla ahdistus tuntuu erityisenä epämukavuutena. Tämä kirjoitus avaa sinulle kiinalaisen lääketieteen mukaisen tavan nähdä ahdistus ja sen hoito. Ahdistuksen syyn ja selityksen osalta kirjoitus nojaa Leon Hammerin kirjaan: Dragon Rises, Red Bird Flies.

 

Mistä ahdistus kumpuaa?

Ahdistuneisuus eroaa pelosta, sillä se perustuu kuvitteelliseen vaaraan. Aiemmin elämässä on ollut katastrofaalinen tilanne. Nykyisen tilanteen muistuttaessa aiempaa katastrofia joko tiedostetusti tai tiedostamatta, laukeaa ahdistus päälle. Krooninen ahdistus ei liity mihinkään erityiseen tilanteeseen, vaan vaikeuteen tulemisessa omaksi itsekseen. Nämä ongelmat voivat johtua kasvuympäristön puutteista tuen antamisessa. Ei ole ollut lupaa olla oma itsensä ja hyväksytty sellaisenaan.

 

Miten ahdistus käsitetään kiinalaisessa lääketieteessä?

Kiinalaisen lääketieteen teorian mukaan kaikilla viidellä elementillä puulla, tulella, maalla, metallilla ja vedellä on osuutensa tasapainon säilyttämisessä. Pelon sanotaan laskeutuvan munuaisiin (vesielementti) ja ahdistuneisuuden tunteen nousevan sydämeen (tulielementti). Ahdistus liittyy aina tuli- ja vesielementtiin. Lisäksi tilanteen mukaan kyseessä ovat myös muut elementit. Hoidossa pulssin kuuntelu ja haastattelu kertovat kuinka edetä.

Maksan (puuelementti) hyvä toiminta ravitsee sydäntä. Maksa toimii veren varastona ja puhdistaa sen. Hyvinvoiva maksa lähettää puhdistettua verta sydämelle ja on siten tiiviissä yhteydessä sydämen toimintaan. Vihreä väri lautasella ja ympäristössä ravitsee maksaa, samoin luonnossa liikkuminen.

Sydämen tykyttäessä liiallisesti, sanotaan tulen olevan liiallinen. Tupakka on tulimyrkkyä. Se kiihdyttää sykettä, lisäksi se haittaa keuhkojen toimintaa ja on siksi välillisesti haitaksi veden energialle. Alkoholi lisää tulta hetkellisesti. Monet kokevat jopa kupin kahvia laukaisevan paniikkikohtauksen. Ahdistuksesta kärsivän olisi syytä välttää muitakin kofeiinipitoisia juomia, kuten energiajuomia.

Maaelementin Perna (+ haima) huolehtivat ravitsemuksesta. Ruuansulatuksen ollessa kunnossa, elimistö saa tarvitsemansa ravintoaineet käyttöönsä. Ravinto vahvistaa näin verta, jota sydän (tulielementti) tarvitsee toimiakseen asianmukaisesti. Ruoka sulaa parhaiten rauhallisesti ja hyvällä mielellä nautittaessa.

Metallielementin Keuhkoenergia ravitsee munuaisen energiaa. Keuhkojen hyvinvointi on siis suoraan yhteyksissä munuaisenergian vahvuuteen. Aerobinen liikunta on tämän vuoksi lääkettä myös ahdistukseen.

Veden eli Munuaisen energiaa voimme vahvistaa kohtuullisilla elintavoilla. Munuaisen energia on perustavanlaatuinen energia, josta monet muut toiminnot saavat voimansa. Riittävä uni yöaikaan antaa mahdollisuuden keholle huoltaa itse itseään. Ravinnossa sininen ja musta väri kertovat ruoka-aineen ravitsevan vesienergiaa. Tästä esimerkkinä mustikka, mustaviinimarja, mustat pavut ja chian siemenet. Kala ravitsee vesienergiaa ja punainen liha tulienergiaa.

Tunteena pelko on kylmyyttä ja vaikuttaa heikentävästi munuaisenergiaamme. Elementtien tulee olla tasapainossa keskenään, jotta voisimme hyvin. Liikaa kylmyyttä voimme saada elimistöömme kylmästä ilmastosta. Kylmällä säällä meidän tulee suojata itsemme riittävällä ja lämpimällä pukeutumisella. Kylmyys pääsee tunkeutumaan elimistöömme herkästi etenkin jalkojen kautta. Kylmyys voi tulla myös ravinnosta, jonka vuoksi jäätelö ja muut kylmät ruuat ja juomat sopivat kesään. Myös etelän monet hedelmät ovat viilentäviä ja siksi hyviä lämpimässä ilmastossa.

 

Ahdistuksen hoito kiinalaisittain

Ahdistuksen hoidossa käytetään terapiaa ja rentoutusmenetelmiä. Akuuteissa tilanteissa erilaisilla hengitystekniikoilla voi vaikuttaa oireisiisi. Hengityksen sanotaankin olevan silta kehon ja mielen välillä. Kun saat rauhoitettua hengityksesi, myös muut oireet helpottavat.

Kiinalainen lääketiede samoin kuin muut itämaisen lääketieteen suuntaukset näkevät ihmisen kokonaisuutena. Fyysinen hyvinvointimme on yhtä henkisen hyvinvointimme kanssa. Hyvinvointiamme kokonaisvaltaisesti tukevia liikuntamuotoja ovat Qigong ja Tai Chi sekä jooga.

Kuusi kotikonstia ahdistuksen lievitykseen

  • Harrasta kohtuullista aerobista liikuntaa luonnossa
  • Huolehdi suolistosi hyvinvoinnista
  • Syö monipuolisesti, kaikkia värejä
  • Käytä harkiten nautintoaineita
  • Rentoudu ja lepää riittävästi
  • Nuku yöaikaan, unessa tulisi olla viimeistään klo 23